Blogi | Sales Communications

HubSpot CRM kokemuksia myynnissä

Kirjoittanut Nina Caballero | 27.10.2020 6:57

Olet varmasti törmännyt lyhenteeseen CRM ja miettinyt mitä se tarkoittaa? CRM eli Customer Relationship Management -järjestelmä on asiakassuhteiden hallintaan tarkoitettu järjestelmä. Kysyimme kolmelta asiakkaaltamme ja omalta myynnin asiantuntijaltamme kokemuksia HubSpot CRM:stä. Lue, mitä he kertovat sen käytöstä.

Useimmille yrityksille heidän arvokkain ja tärkein voimavaransa ovat asiakkaat. Yritysten asiakastiedot saattavat olla tallennettuna toiminnanohjausjärjestelmään tai johonkin muuhun sisäiseen järjestelmään, mutta ongelmana on se, että tallentamatta saattaa olla tärkeää dataa, kuten keitä asiakkaat ovat, miten he ovat vuorovaikutuksessa organisaatiosi kanssa ja mitä he ovat aiemmin ostaneet yritykseltäsi. Liiketoiminnan kasvaessa nopeasti on välttämätöntä saada yksi keskeinen paikka, jossa kaikki nämä tiedot ovat tallennettuna yhdeksi kokonaisuudeksi.

On tärkeää saada vastaukset kysymyksiin, kuten keitä asiakkaamme ovat, kuinka voimme ottaa yhteyttä heihin sekää kuinka he ovat vuorovaikutuksessa palveluidemme ja tuotteidemme kanssa. Entä miltä uusien liidien saaminen näyttää? Liidien ja asiakkaiden kannalta on olennaista antaa vaikutelma, että ​​heillä on suhde yhteen yritykseen, ei joukkoon erilaisia ​​ihmisiä ja osastoja. Kaikki tiimisi jäsenet tarvitsevat kontekstin jokaisen asiakkaan tarpeista, toiveista ja nykytilasta, jotta he voivat jatkaa keskustelua siitä, mihin se päättyi ja suunnitella edelleen tulevia projekteja.

Nämä ovat esimerkkejä, jotka CRM-järjestelmät on suunniteltu ratkaisemaan. Yhden keskitetyn järjestelmän avulla voit järjestää kaikki liidien ja olemassa olevien asiakkaiden tiedot, eri tiimien jäsenten on helppo saada käsitys asiakassuhteen tilasta ja suunnitella seuraavia etappeja ostajan matkaan. Myyntijohtajat voivat helposti seurata myyntejä ja myynti datan ja raporttien saaminen ulos järjestelmästä on mutkatonta ja helppoa. Hyvä CRM helpottaa myynnin työtä ja kokoaa yhteen kaikki asiakkaisiin liittyvät tiedot. Olemme koonneet tälle sivulle kaikki tarvittavat tiedot HubSpot CRM:stä.

 

1. Aikolon – HubSpot on tärkein työkalu myynnin hallinnassa

Marko Koljonen, M.Sc | Director, Sales and Marketing | Aikolon Oy

Aikolon Oy on muovimateriaalien ja muovin työstön ammattilainen. Suomen monipuolisimmat muovien työstöpalvelut sekä laaja muovimateriaalien valikoima maailman johtavilta valmistajilta. Aikolon toimittaa muovilevyt, muovitangot ja –ainesputket sekä valmistamme muoviosia asiakkaidemme tarpeisiin erilaisilla muovin työstömenetelmillä. Toimipisteet sijaitsevat Oulun Ruskossa ja Vantaan Itä-Hakkilassa. Lisäksi aluemyyjät palvelevat Turussa, Kokkolassa, Jyväskylässä ja Tampereella sekä niitä ympäräröivillä alueilla.

Mitä ominaisuuksia HubSpot CRM:stä ja Sales Hubista pidät kaikkein tärkeimpänä ja miksi?

HubSpot CRM on ehdottomasti tärkein työkalu myynnin hallinnassa, liidien generoinnissa sekä myynnin- ja liiketoiminnan kasvussa. Myynnin ja markkinoinnin seuraaminen yhdellä alustalla ja saman näkymän jakaminen kaikille, helpottaa ja nopeuttaa myynnin prosesseja. Asiakaspalvelu on kehittynyt ja nopeutunut HubSpot CRM työkalujen ja prosessien ansiosta.

Millainen on HubSpot CRM:n käytettävyys?

HubSpot CRM on helppokäyttöinen ja looginen järjestelmä. CRM kokoaa tietoa eri kanavista ja koko organisaatiolla on sama näkymä kaikkiin tietoihin. Myyntiraportointi ja myynnin seuraaminen ovat kehittyneet huomattavasti HubSpot CRM:n myötä. Liikevaihtomme on tuplaantunut muutamassa vuodessa tuplasti kun olemme käyttäneet HubSpot CRM järjestelmää myynnin ja markkinoinnin ohjaamisessa. HubSpot CRM on pidetty järjestelmä koko organisaatiossa ja koetaan helpoksi oppia.

Mitä kehittäisit HubSpot CRM:ssä?

Datan kokoamisen kannalta olisi tärkeää integroida nykyinen ERP ja HubSpot. Koska kyseessä on kuitenkin iso investointi, hyödyt pitää saada maksimoitua. Se tulee varmasti olemaan edessä meillä lähitulevaisuudessa.

Millaiselle yritykselle HubSpot CRM sopii?

HubSpot CRM sopii erityisesti yrityksille, joilla myynnin ja markkinoinnin prosessit ovat hyvin hallussa ja niitä voidaan kehittää eteenpäin.

Millaisia ongelmia olet ratkaissut HubSpot CMR:n avulla?

Kokonaisuudessaan HubSpot edesauttaa myyntiputken parempaa hallintaa. Myynnin johtaminen, ajankäytön hallinta ja myyntisykli tehostuvat. Kaikista eniten hyötyy kuitenkin asiakas, joka saa parempaa asiakaspalvelua ja projektit etenevät nopeammin ja tehokkaammin eteenpäin. Markkinoinnin automaatio on kasvattanut yrityksen orgaanista näkyvyyttä huomattavasti.

“HubSpot CRM on aidosti asiakaslähtöinen järjestelmä, jonka ajattelumalli ja filosofia pohjautuvat Flywheel-malliin.” 

2. Advian – Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön on tiivistynyt

Serena Kukkonen, Content Marketing Lead | Advian

Advian tarjoaa epäreilua kilpailuetua jalostetun analytiikan ratkaisuilla. Advian kehittää liiketoimintaasi ja sitä tukevaa arkkitehtuuria hyödyntämään datan, sijainnin ja kehittyneen analytiikan mahdollisuuksia. Advian perustettiin, jotta tietoa täynnä olevassa maailmassa ei tarvitsisi tehdä päätöksiä arvausten varassa. Yritys sai alkunsa vuonna 2019, kun ryhmä erityisasiantuntijoita turhautui seuraamaan tuloksetonta datan vatkaamista ja digitalisaatioviitan alla pakkomyytyjä konsulttitunteja. Adviania kiinnostaa vain organisaatiosi menestys. Advianin avulla suodatat datasiiloista merkityksellisen aineiston, yhdistät sen uuteen ja siitä rakentuu sijaintitiedolla ryyditettynä epäreilua kilpailuetua. Lahjomattomina apulaisina Advian käyttää tekoälyä (AI) ja edistynyttä analytiikkaa.

Mitä ominaisuuksia HubSpot CRM:stä ja Sales Hubista pidät kaikkein tärkeimpänä ja miksi?

Pidän erityisesti kontaktien ja liidien hallinta ominaisuuksista. Ajantasainen kokonaisnäkymä auttaa koko organisaatiota pysymään samalla sivulla, missä vaiheessa liidi on ja mitä seuraavaksi pitää tehdä. Myös verkkosivujen päivittäminen on HubSpotin kautta helppoa ja markkinoinnin automaatiot tehostavat ja nopeuttavat työtä.

Millainen on HubSpot CRM:n käytettävyys?

HubSpot CRM on ehdottomasti parasta mitä löytyy! Järjestelmä on ollut helppo oppia heti alusta lähtien ja kaikki toiminnot ovat loogisia. Järjestelmä on myös monipuolinen ja asioita voi tehdä monella eri tavalla riippuen käyttäjästä.

Mistä pidät eniten HubSpot CRM:ssä?

HubSpot CRM:n parhaita ominaisuuksia ovat mielestäni raportoinnin työkalut, taskit, myynnin ennusteet ja liidien hallinta.

Mitä kehittäisit HubSpot CRM:ssä?

Markkinoinnin työkaluista esimerkiksi jokin voisi keskittyä vain pelkästään someen?

Millaiselle yritykselle HubSpot CRM sopii?

HubSpot CRM sopii kaikille yrityksille, joilla on jo jonkin verran kertynyt asiakkaita. Erityisesti kovassa kasvuvaiheessa oleville yrityksille erinomainen järjestelmä kasvun ja myynnin hallintaan.

Millaisia ongelmia olet ratkaissut HubSpot CRM:n avulla?

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön on tiivistynyt ja selkeytynyt huomattavasti. Ostajan matkan seuraaminen Lifecycle-toiminnon avulla auttaa kohdentamaan mainontaa ja seuraavia steppejä asiakkaan matkassa. Taskit ja diilit auttavat työn ohjaamisessa ja tehostavat toimintaa. Markkinoinnin automaatio auttaa kohdentamaan ja tekemään oikea-aikaista ja osuvaa mainontaa.

3. Best Hall – Kaikki asiakkaat samassa paikassa

Pia Anttiroiko, Sales and Marketing Manager, Best Hall

Best-Hall perustettiin vuonna 1975 ja yritys on hallirakentamisen edelläkävijä Suomessa. Best Hall on toimittanut jo yli 5000 hallia sekä Suomeen että ulkomaille. Alun perin yritys valmisti vain kangaskatteisia halleja, mutta 2010 valmistus laajentui myös teräshalleihin. Toimintaan sisältyy kolme liiketoiminta-aluetta: kangaskatteiset hallit, perinteiset teräshallit sekä huolto. Kälviän päätoimipaikan lisäksi yhtiöllä on sivukonttori Porvoossa, josta käsin johdetaan teräshalliyksikköä. Vuodesta 1997 lähtien Best-Hall Oy on ollut osa Wiklöf-konsernia, jonka tärkeänä periaatteena on pitää työpaikat kotimaassa ja viedä tuotteet ulos maailmalle omalla osaamisella.

Mitä ominaisuuksia HubSpot CRM:stä ja Sales Hubista pidät kaikkein tärkeimpänä ja miksi?

HubSpot CRM on aivan loistava, koska kaikki asiakkaat ovat samassa paikassa. SalesHub auttaa seuraamaan myynnin kehitystä ja johtamista. Alustan läpinäkyvyys auttaa seuraamaan myyntejä ja projekteja. Kaikki myynnit samassa paikassa ja järjestelmän läpinäkyvyys auttaa seuraamaan projektien ja asiakkuuksien vaiheita.

Millainen on HubSpot CRM:n käytettävyys?

HubSpot CRM on älyttömän selkeä ja helppokäyttöinen järjestelmä. CRM tehostaa työn sujuvuutta ja on toiminnoiltaan looginen kun sisäistää, miten ohjelma toimii.

Mitä kehittäisit HubSpot CRM:ssä?

Hit rate:n laskeminen olisi tärkeää tietää? Lomake, joka täytetään kun asiakas siirtyy myynnistä asiakaspalveluun.

Millaiselle yritykselle HubSpot CRM sopii?

Voin lämpimästi suositella HubSpot CRM-järjestelmää kaikille yritykselle. Liiketoiminta kehittyy huimasti HubSpot CRM:n myötä.

Millaisia ongelmia olet ratkaissut HubSpot CRM:n avulla?

Raportoinnissa ylipäätään on ollut merkittävä kehitysaskel. Ennen kaikki myyntiluvut kerättiin eri exceleistä ja tehtiin paljon käsityötä raporttien kokoamiseksi. Nyt saadaan raportti suoraan CRM-järjestelmästä muutamalla klikkauksella. CRM:n avulla pystytään pitämään asiakkaisiin koko ajan yhteyttä ja myynnin pyörittäminen on jatkuvaa myyntiprosessia (Flywheel). Liiketoiminta ja myynnin seuranta on helpottunut huomattavasti, myynnin johtaminen on selkeää eri toimintojen avulla. Digitalisaatio ja markkinoinnin automaatio auttavat kehittämään yrityksen orgaanista näkyvyyttä, saamaan enemmän liidejä ja uusia asiakkaita.

4. Sales Communications – HubSpot on helppo ja intuitiivinen käyttää

“ Liiketoiminta kehittyy huimasti HubSpot CRM:n myötä.”

Kirsi Naumanen, Account Executive | Sales Communications Finland Oy

 

Sales Communications on Suomen johtava HubSpot-konsulttitalo, markkinointiteknologiaan erikoistunut timanttikumppani ja asiakkaidemme kasvun kumppani jolle on myönnetty haastavien integraatioprojektien Advanced Implementation sertifikaatti. Kasvumarkkinointi ja digitaaliset muutoshankkeet ovat meille jokapäiväistä työtä. Arvot ja kulttuuri ovat Sales Communicationsin selkäranka, eli se mikä ohjaa toimintaamme. Arvot ovat yhdessä laadittu kuvastamaan sitä mihin uskomme ja kuinka haluamme työtämme tehdä.

Mitä ominaisuuksia HubSpot CRM:stä ja Sales Hubista pidät kaikkein tärkeimpänä ja miksi?

Mielestäni tehtävät eli taskit ovat yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Kun lähden suunnitelmaan työpäivääni, näen aina päivän tavoitteet ja samalla näen myös muiden antamat tehtävät minulle. Järjestelmä ohjaa myös automaattisesti liidien hallinnassa, mitä pitää tehdä heti ja mitä esimerkiksi viikon kuluttua. Näin liidi ohjautuu myyntiputkeen ja ostajan matkaa on helppo seurata.

Templatet eli valmiit pohjat tehostavat ja nopeuttavat työskentelyä huomattavan paljon. Samoja automaattisia viestejä ei tarvitse aina kirjoittaa uudelleen vaan ne löytyvät valmiiksi käyttöön. Sequences toiminnolla ohjataan liidin matkaa kohti asiakkuutta .

Deals on tärkeä työkalu myynnin seurannassa ja näen helposti missä vaiheessa eri tarjoukset ovat. Kommunikointi asiakkaiden ja oman tiimin kanssa on nopeaa ja helppoa automaattisen tallennuksen avulla. Googlen ja Outlookin integraatio mahdollistaa viestien suoran tallentumisen HubSpot CRM:n. Mobiiliapplikaation avulla voin tehdä kaikki myynnin rutiinit missä tahansa, enkä välttämättä tarvitse konetta siihen.

 

Millainen on HubSpot CRM:n käytettävyys?

Tykkään HubSpot CRM:stä erittäin paljon, koska järjestelmä on helppokäyttöinen ja toiminnot intuitiivisia. Kaikki myyntityön olennaiset tehtävät hoituvat helposti ja vaivattomasti.

Millaiselle yritykselle HubSpot CRM sopii?

HubSpot CRM sopii erittäin hyvin yrityksille, jotka ovat voimakkaassa kasvussa tai asiakkuuksia on paljon. On kuitenkin olennaista tietää, että järjestelmä on englanninkielinen ja toimii pilvipalveluna. Isoille organisaatioille HubSpot yksin ei välttämättä riitä vaan tarvitaan oma toiminnanohjausjärjestelmä.

Millaisia ongelmia olet ratkaissut HubSpot CRM:n avulla?

HubSpot CRM auttaa työpäivän suunnittelussa, tehtävienhallinnan avulla. Toiminnot helpottavat jokapäiväistä työn hallintaa ja arkirutiineja. Järjestelmä on nopea, helppokäyttöinen, monipuolinen apulainen myynnin ja liiketoiminnaan tehostamiseen ja kasvattamiseen.

 

“ HubSpot CRM on siellä missä minäkin - Aina mukana kun mun puhelin on mukana ”

 

HubSpot CRM-järjestelmän käyttöönotto lisää myyjien tuottavuutta, pitää kaikki tiedot liideistä keskitetyssä paikassa, auttaa tiimiäsi solmimaan lisää sopimuksia ja edistämään tärkeitä asiakassuhteita. Aloita miettimällä, kuinka CRM-ohjelmiston käyttöönotto voisi parantaa organisaation tehokkuutta, liiketoiminnan kehittymistä ja siten vaikuttaa yrityksen tulokseen positiivisesti.