Blogi | Sales Communications

HubSpot Content Strategy – uusi sisältöstrategiatyökalu

Kirjoittanut Noora Salminen | 16.11.2016 11:13

HubSpot Content Strategy on markkinointialustaan ensi vuoden puolella tuleva uusi sisältöstrategiatyökalu, joka auttaa sinua löytämään aiheita, joista juuri sinun kannattaa kirjoittaa. Content Strategy -työkalu on vielä kehityksen alla, mutta Hubi on alustavasti lupaillut sen ilmestyvän portaaleihin vuoden 2017 Q1:n loppupuolella.

 

kuvan lähde: HubSpot

 

Haluatko sähköpostiisi heti tiedon kun työkalu julkistetaan tai olla mukana testaamassa työkalun beta-versiota? Käy pyytämässä sähköposti-ilmoitus ja/tai ilmoittautumassa beta-testaajaksi täällä.

 

HubSpotissa on jo avainsanatyökalu – mitä uutta Content Strategy -työkalu tuo tullessaan?

Hakukoneet eivät ole yksittäisten avainsanojen perässä, vaan aihekokonaisuuksien. Google ei siis nosta sinua korkealle, jos koko sivustosi on optimoitu vain yhden avainsanatyökalusta napatun sanan ympärille. Google nostaa sinut korkealle, kun sinulla on tiettyyn aiheeseen liittyen useita toisiinsa linkittyviä sisältöjä, joissa käytetään monipuolisesti aiheeseen liittyviä avainsanoja ja niiden synonyymeja.

HubSpotin sisältöstrategiatyökalulla pystyt löytämään uusia aihekokonaisuuksia, joihin sinun kannattaa pureutua. Työkalu suosittelee sinulle aiheita (topics) perustuen niiden relevanttiuteen, kilpailutilanteeseen ja suosittuuteen. Samalla työkalu varmistaa automaattisesti, että onko pohtimasi aihe kirjoittamisen arvoinen – eli onko sillä oikeasti potentiaalia tuottaa liikennettä ja liidejä.

 kuvan lähde: HubSpot

 

Visuaalinen mind map, jossa aihekokonaisuudet ja sisältöjen otsikot

Content strategy tool siis ehdottaa sinulle uusia aihekokonaisuuksia, mutta myös niiden alle sisältöjen otsikoita ja jaottelee ne visuaalisesti mind mapin muotoon. Keskellä on sisältökokonaisuutesi aihe (core topic). Aihe on useimmiten melko geneerinen, sinun liiketoiminnallesi tärkeä avainsana eli ns. head-tail term. Esimerkiksi meillä se voisi olla “inbound-markkinointi”.

Aiheen ympärille sitten kerätään yksittäisten sisältöjen, kuten blogitekstien otsikoita (sub-topic), jotka vastaavat potentiaalisten asiakkaidesi kysymyksiin. Blogiteksteissä tai videoiden otsikoissa tulisi taas mielellään käyttää tarkempia pitkän hännän avainsanoja eli long-tail keywordeja. Inbound-markkinointi aiheen alla tällaisena otsikkona meillä voisi olla esimerkiksi “Inbound-markkinoinnin hyödyt”.

 kuvan lähde: HubSpot

 

Mitkä ovat Content Strategy toolin suurimmat hyödyt?

  • Ei enää sekoilua sisältöstrategian kanssa. Strategia muotoutuu työkalussa kuin itsestään ja näet selkeän hierarkian suurien aihekokonaisuuksien ja yksittäisten sisältöjen välillä.
  • Teet sisältöjä oikeista aiheista. Ei enää pelkoa siitä, että tuotat blogitekstejä, jotka eivät saakaan lukijoita. Työkalu tutkii puolestasi onko aihe tarpeeksi puoleensavetävä.
  • Analytiikka kohdallaan. Näet kokonaiskuvan siitä, mitkä aiheet toimivat ja mitkä eivät. Voit lisätä panoksia tiettyihin aiheisiin enemmän sen mukaisesti, kuinka paljon ne ovat aiemmin tuottaneet teille liidejä.