HubSpot Content Strategy on markkinointialustaan ensi vuoden puolella tuleva uusi sisältöstrategiatyökalu, joka auttaa sinua löytämään aiheita, joista juuri sinun kannattaa kirjoittaa. Content Strategy -työkalu on vielä kehityksen alla, mutta Hubi on alustavasti lupaillut sen ilmestyvän portaaleihin vuoden 2017 Q1:n loppupuolella.
Haluatko sähköpostiisi heti tiedon kun työkalu julkistetaan tai olla mukana testaamassa työkalun beta-versiota? Käy pyytämässä sähköposti-ilmoitus ja/tai ilmoittautumassa beta-testaajaksi täällä.
Hakukoneet eivät ole yksittäisten avainsanojen perässä, vaan aihekokonaisuuksien. Google ei siis nosta sinua korkealle, jos koko sivustosi on optimoitu vain yhden avainsanatyökalusta napatun sanan ympärille. Google nostaa sinut korkealle, kun sinulla on tiettyyn aiheeseen liittyen useita toisiinsa linkittyviä sisältöjä, joissa käytetään monipuolisesti aiheeseen liittyviä avainsanoja ja niiden synonyymeja.
HubSpotin sisältöstrategiatyökalulla pystyt löytämään uusia aihekokonaisuuksia, joihin sinun kannattaa pureutua. Työkalu suosittelee sinulle aiheita (topics) perustuen niiden relevanttiuteen, kilpailutilanteeseen ja suosittuuteen. Samalla työkalu varmistaa automaattisesti, että onko pohtimasi aihe kirjoittamisen arvoinen – eli onko sillä oikeasti potentiaalia tuottaa liikennettä ja liidejä.
Content strategy tool siis ehdottaa sinulle uusia aihekokonaisuuksia, mutta myös niiden alle sisältöjen otsikoita ja jaottelee ne visuaalisesti mind mapin muotoon. Keskellä on sisältökokonaisuutesi aihe (core topic). Aihe on useimmiten melko geneerinen, sinun liiketoiminnallesi tärkeä avainsana eli ns. head-tail term. Esimerkiksi meillä se voisi olla “inbound-markkinointi”.
Aiheen ympärille sitten kerätään yksittäisten sisältöjen, kuten blogitekstien otsikoita (sub-topic), jotka vastaavat potentiaalisten asiakkaidesi kysymyksiin. Blogiteksteissä tai videoiden otsikoissa tulisi taas mielellään käyttää tarkempia pitkän hännän avainsanoja eli long-tail keywordeja. Inbound-markkinointi aiheen alla tällaisena otsikkona meillä voisi olla esimerkiksi “Inbound-markkinoinnin hyödyt”.