HubSpot koostuu jatkossa CRM:stä sekä neljästä hubista eli keskuksesta, jotka yhdessä muodostavat alustan koko liiketoiminnalle.
kuvan lähde: hubspot.com
HubSpot CRM:n avulla hallinnoit asiakkaitasi, ja myynnin toimintaa yhdestä ja samasta paikasta. Kokosimme sinulle kaikki tarvittava tieto HubSpot CRM:stä.
Voit myös katsoa videolta, kun Jani esittelee inbound-markkinoinnin ja HubSpotin uuden suunnan
Asiakaspalvelu osaksi HubSpot-alustaa
Nykyisistä asiakkaista huolen pitäminen on todella tärkeää, sillä kuten HubSpotin tuotepäällikkö Christopher O’Donnellkin sanoo esityksessään, yritysten suurin kasvun mahdollisuus ovat sen nykyiset asiakkaat. HubSpotin CRM-, myynti- ja markkinointityökalut ovat auttaneet yrityksiä ympäri maailmaa inboundin kolmessa ensimmäisessä vaiheessa: houkuttele (attract), konvertoi (convert) ja klousaa (close) – nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen (delight) on kuitenkin ollut haastavaa. Uusi Customer Hub takaa, että HubSpot-alusta tukee jatkossa entistä paremmin asiakaskokemusta alusta aivan loppuun asti.
Customer Hub on siis nykyisten asiakkaiden palvelua helpottava keskus. Se luotiin siksi, että yritysten on vaikeaa löytää oikeat työkalut ja menetelmät tarjotakseen asiakkailleen maailmanluokan tukea ja muuntaakseen nykyiset asiakkaat, jotka ovat “ihan ok, suht tyytyväisiä” asiakkaiksi, jotka ovat “supertyytyväisiä!” ja puhuvat brändistäsi hyvää omalle verkostolleen. Miten alusta helpottaa asiakaspalvelua käytännössä? HubSpotin lupausten mukaan tulossa on työkaluja eri casejen/tikettien hallintaan, raportointiin ja palautteen keräämiseen sekä natiivi tietopankki. Ja mikä tärkeintä: kunnon työkalut asiakasviestintään.
Useimmat meistä tietävät, että asiakkaiden vaatimukset ovat kasvaneet: he odottavat apua nopeasti ja juuri siitä kanavasta, jota he itse haluavat käyttää. Fakta on, että 78 % ihmisistä, jotka lähettävät brändille valituksen Twitterissä, odottavat vastausta tunnin sisällä (Lithium). Entä jos yritys saa viestejä myös sähköpostitse, tekstiviestillä, Facebookissa, verkkosivustonne chatissa ja Slackissa? Entä jos kyseessä on sama henkilö, joka on ensin lähettänyt teille sähköpostia ja sitten jatkaa keskustelua Facebook Messengerissä? Pyyntöihin vastaaminen nopeasti on hankalaa ja keskustelun kokoaminen eri kanavista kokonaiskuvan saamiseksi lähes mahdotonta. Paitsi Customer Hubin avulla.
Customer Hub tulossa alkuvuodesta 2018, ilmaiseksi. Täältä voit pyytää itsellesi ilmoituksen, kun ominaisuus on saatavilla.
Eri kanavissa käydyt keskustelut yhdessä inboxissa
kuvan lähde: hubspot.com
Customer Hub rakentuu Conversations-työkalun päälle. Conversations-työkalu kokoaa yhteen kaikki asiakkaan kanssa käydyt keskustelut. Se mahdollistaa siis multi-channel eli monikanavaisen asiakaspalvelun ilman, että asiakaspalvelijoiden täytyy olla jatkuvasti läsnä eri kanavissa. Conversations kokoaa kaikki asiakkaan kanssa mm. sosiaalisessa mediassa, sähköpostitse, puhelimitse ja muissa kanavissa käydyt keskustelut yhteen, koko asiakaspalvelutiimille jaettuun postilaatikkoon.
Näin koko tiimillä on täysi ymmärrys aikaisemmin käydystä vuorovaikutuksesta: missä ja milloin keskustelu on tapahtunut, sekä mikä tärkeintä: mikä keskustelun konteksti on ollut. Keskustelut eivät ole henkilökohtaisia, vaan eri tiimin jäsenet voivat liittyä niihin tarvittaessa. Joissakin keskusteluissa saatat tarvita avuksesi toista asiantuntijaa, kuten myyjää tai IT-tukea.Työkalu mahdollistaa toisen tiimin jäsenen mukaan ottamisen keskusteluun.
Conversations on tietysti tiiviisti yhteydessä HubSpotista löytyviin asiakastietoihin. Saat tietyn asiakkaan keskusteluista kootun ketjun viereen näkymän kaikkiin tietoihin, jotka teiltä jo löytyy tästä henkilöstä myynnin ja markkinoinnin kannasta. Tämä toimii erinomaisesti keskustelun tukena – ei tarvetta kysellä mistä yrityksestä henkilö on, kuinka kauan hän on ollut asiakkaana, mikä versio palvelustanne hänellä on käytössään jne.
Voit hyödyntää automaatiota apuna erilaisissa keskustelutilanteissa: aseta automaation taakse sääntöjä, jolloin voit esimerkiksi valjastaa chatbotin aloittamaan keskustelut ja ohjaamaan viestit eteenpäin oikealle henkilölle tai laittaa botin hoitamaan yksinkertaisia tehtäviä myös itse. Tästä pääsemmekin seuraavaan HubSpot-uutuuteen, joka on Motion.ai.
Conversations tulossa vuonna 2018. Tämä ilmainen työkalu julkaistaan automaattisesti kaikille HubSpot CRM -käyttäjille. Täältä voit pyytää itsellesi ilmoituksen, kun ominaisuus on saatavilla.
Rakenna oma chatbot HubSpotissa ilman koodaamista
Markkinoinnin tulevaisuus on viestittelyssä: keskusteluissa, jotka käydään viestien avulla. Chat on luonnollinen keino viestittämiseen, ja AI:lla eli tekoälyllä varustettu chat eli chatbotti on todella tehokas keino palvelella viestien lähettäjää nopeasti ja hyvin. Kuten äskeisessä kappaleessa todettiin, voi chatbotti esimerkiksi aloittaa keskusteluja, kerätä perustietoja ja tarjota täsmällistä informaatiota ilman, että ihmistä tarvitaan botin ja asiakkaan väliin.
HubSpot on jo vuosi sitten julkaissut ensimmäisen bottinsa, kun toinen HubSpotin perustaja, Dharmesh Shah esitteli Inbound 2016 -tapahtumassa markkinoinnin ja myynnin sisäiseksi työkaluksi tarkoitetun Growth Botin. Tänä vuonna HubSpot ilmoitti ostaneensa chatbotia kehittäneen startup-yrityksen nimeltä Motion AI. Motion AI:n työkalu on visuaalinen, eli HubSpotiin myöhemmin ilmestyvä chatbot-työkalu tulee mahdollistamaan oman botin rakentamisen helposti ilman minkäänlaisia koodaustaitoja. Voit testata Hubin omaa, eli HubSpot Botia täällä.
Tekoälyn ollessa markkinoinnin ja myynnin seuraava suuri muutoksen aalto, ovat markkinoijat lähteneet kokeilemaan esimerkiksi liidienkeruulomakkeiden korvaamista chatbotilla (mikä on tällä hetkellä mahdollista esimerkiksi Driftillä, lisää voit lukea täältä). Eikä ihme. Lomakkeilla on potentiaalia konvertoida verkkosivuliikenteestä n. 2–4 % liideiksi. Chat taas konvertoi liikenteestä lähes 10 %.
Kun ihmiset esimerkiksi lomakkeiden täyttämisen sijaan juttelevat mieluummin chatin kautta, chatit yleistyvät vääjäämättäkin. Bottien mahdollisuus nähdään erityisesti siinä, että ne skaalautuvat: kun chatti laulaa kuumana ja prospektit ja asiakkaat haluavat vastauksen kysymykseensä nyt heti, pystyy yksi botti hoitamaan kaikkia keskusteluja samanaikaisesti. Eli tekemään reaaliajassa sen työn, joka veisi useammalta työntekijältä työpäivästä useita tunteja. Ihmisiä tarvitaan silti, sillä jos keskustelu muuttuu botille liian monimutkaiseksi, voi botin määrätä siirtämään keskustelu automaattisesti asiakaspalvelijalle.
Chatbot-työkalu tulossa vuonna 2018. Tämä ilmainen työkalu julkaistaan automaattisesti kaikille HubSpot CRM -käyttäjille. Täältä voit pyytää itsellesi ilmoituksen, kun ominaisuus on saatavilla.
Tehokkaampaa sisällöntuotantoa, jakelua ja mittaamista
Campaign Reporting
Uusi kampanjaraportti ei näytä vain, että mitä sisältöjä kampanjaan liittyy, vaan kuinka monta liidiä kampanja tuotti, kuinka monen liidin syntyyn kampanja vaikutti vaikka ei ollutkaan päävastuussa niiden luomisesta, sekä myynti euromääräisesti, jonka syntyyn kampanja vaikutti. Raportti on siis todellinen ROI-mittari markkinointikampanjoillesi ja näyttää toteen, kuinka myös markkinoinnin kädenjälki näkyy myynneissä. Työkalu on nyt livenä maksullisissa HubSpot Marketing-alustoissa.
Content Strategy
HubSpotin viesti on selkeä: keskitä voimasi sisällöntuotannon laatuun ennemmin kuin määrään. Jo viime vuonna näimme ensimmäisen katsauksen uuteen Content Strategy -työkaluun. Työkalu auttaa laadukkaassa sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa: löydä parhaat otsikot, jotka kolahtavat yleisöösi ja tuottavat sinulle suurimman hyödyn. Työkalu on nyt livenä maksullisissa HubSpot Marketing-alustoissa.
Luo Instagram-postauksia suoraan HubSpotista. Voit myös tilata mobiilimuistutuksia, jotta muistat postata uutta sisältöä Insta-tilillenne. Työkalu on tulossa.
HubSpot Collect
Hubilla on jo useampia laajennuksia, joita voit lisätä Chrome-selaimeesi. Uusin näistä on HubSpot Collect, joka selaimeen asennettuna auttaa sinua tallentamaan kiinnostavia löytämiäsi sisältöjä, kuten artikkeleita, kuvia ja lainauksia yhdellä klikkauksella. Pääset blogia kirjoittaessasi käsiksi keräämiisi ideoihin, ja lähde-URLiin suoraan Collectin avulla. Jos olet tottunut kirjoittamaan blogitekstit ensin Google Docsissa, ja siirrät tekstin vasta sitten HubSpotin blogialustalle, tulet pitämään tästä: laajennuksen avulla voit viedä Google Docs -tekstisi soraan HubSpotiin ilman, että menetät tekstin muotoiluja.
Luo fiksumpia Facebook-kampanjoita helpommin
Lead Ads
Lead Ad -mainokset sisältävät itsessään lomakkeen, jonka henkilö voi täyttää poistumatta Facebook-fiidistään. Voit jatkossa luoda näitä liidien keruu -mainoksia suoraan HubSpotin sisältä, Ads Add-onin avulla.
Look-alike Audience
Nyt voit viedä HubSpotin smart-listan suoraan Facebook-mainostesi kohderyhmäksi, eli audienceksi. Mutta mikä vielä parempaa: voit käyttää listoja myös pohjana look-alike audiencen eli kaksoisolentokohderyhmän pohjana. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit HubSpotin sisällä, Ads Add-onin avulla viedä haluamasi smart-listan Facebookin kohderyhmäksi, jonka jälkeen Facebook laajentaa kohderyhmääsi etsimällä ihmisiä, joilla on samankaltaisia ominaisuuksia.
Enemmän työkaluja ja automaatiota myynnin tueksi
HubSpotin Sales-työkaluista on kaksi versiota (Älä sekoita näitä työkaluja HubSpot CRM:ään, CRM on oma alustansa, ja nämä työkalut on mahdollista ottaa käyttöön sen lisäksi).
Sales Free -versio on maksuton ja sisältää mm. kontaktien hallinnoinnin, kontaktin ja yrityksen tiedot, diilit, taskit, sähköpostien lähetys ja ajastus, notifikaatiot ja muutamia sähköpostipohjia, dokumentteja, puheluita ja yhden meetings-kalenterilinkin.
Sitten on Sales Pro -versio. Sales Professional on aiemmin sisältänyt edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi prospektit, live-chatin, sähköpostiautomaation, sekä tuhansittain dokumentteja, puheaikaa, meetings-kalenterilinkkejä, sähköpostipohjia ja niiden raportoinnin, sekä puhelin- ja sähköpostituen.
Nyt Sales Pro -käyttäjät saavat vielä enemmän hyödyllisiä ominaisuuksia käyttöönsä. HubSpot on erityisen innostunut näistä:
Uusi HubSpot Sales Professional julkaistaan 1.11.2017. Myös työkalun hinta nousee tuolloin. Voit ottaa Sales Pron käyttöösi jo ennen marraskuuta, jolloin saat uudistuvan työkalun halvempaan hintaan.
Psst.. Extraa tulossa myös CRM:ään:
Christopher O'Donnell, HubSpotin tuotepäällikkö halusi nostaa Inbound 2017 -puheenvuorossaan esiin etenkin seuraavat uudet integraatiot.
Tuo Shopify-verkkokauppaasi kerääntynyt data saumattomasti HubSpotiin. Voit tuoda esimerkiksi diilien vaiheet tai asiakkaan ostamispolun Hubiin, ja käyttää tietoja triggerinä workflow-ketjujen käynnistämiseen. Käytännössä: tämä on helppo tapa uudelleenlämmittää asiakkaita, jotka ovat hylänneet ostoskorinsa, tai esimerkiksi käsitellä tilauksia automaattisesti.
Voit myös automatisoida mm. ilmoituksia tai transaktioviestejä: koosta esimerkiksi automaattisesti päivittyvä tilausvahvistus, eli sähköpostiviesti, johon kerääntyy asiakkaan ostamat tuotteet listana kuvien kera. Voit myös seurata tuotteita ja tilauksia HubSpotin puolella: Shopifyn puolella tehdyt tilaukset näkyvät HubSpotin puolella diileinä.
Koodareille hyviä uutisia! Yritykset, jotka käyttävät jotakin muuta verkkokauppa-alustaa, kuin Shopifyta, saavat myös helpotusta integrointiin. Ecomm Bridge mahdollistaa, että voi integroida melkeinpä minkä tahansa verkkokauppa-alustan HubSpotiin. Bridge on joukko API-sovellusliittymiä, jotka on erityisesti suunniteltu nettikaupan integraatiota varten, jolloin IT-asiantujat saavat virallisen ja virtaviivaisen tavan liittää verkkokauppa HubSpotiin.
Video sisältömuotona kasvaa, ja HubSpot tarjoaa yhä useampia integraatioita palveluihin, joissa voi joko tuottaa videoita, kuten esimerkiksi Shakr, sekä videoalustoille, kuten Wistia. Esimerkiksi Wistian integroiminen HubSpotiin tuottaa useita hyötyjä: voit tuottaa videoiden avulla liidejä, jotka kirjautuvat suoraan Hubiin ja esimerkiksi seurata kuka kontakti on katsonut mitäkin videota ja kuinka pitkälle. Täältä näet kaikki integraatiot.
Account Based Marketing eli ABM tarkoittaa yhdelle yritykselle tehtävää markkinointia. Yleensä kyse on siitä, että tiedämme jonkin yrityksen olevan unelma-asiakas ja lähdemme tavoittelemaan sitä. Tai sitten meillä on jo kontakti yrityksen sisällä, mutta kaupat saadaan tehtyä vasta, kun muutkin avainhenkilöt on saatu vakuutettua. Kolmannessa tilanteessa meillä olisi tarjota nykyisen ratkaisun lisäksi laajemminkin palveluita yrityksen käyttöön, esimerkiksi muille osastoille.
Terminus on ABM-alusta, joka hyödyntää eri mainosverkostoja ja datapisteitä antaakseen yrityksille kättä pidempää, jolloin he saavat tarvittavan kattavuuden haviteltuun asiakasyritykseen. Integroimalla Terminuksen HubSpotiin, voit esimerkiksi käynnistää workflow-ketjun yhdelle yrityksen työntekijälle, jonka jälkeen Terminus voi levittää samaa viestintää tietylle joukolle tuon saman yrityksen sisällä.
Katso kaikki uutuudet täältä: hubspot.com/new