Estääkseen verkkosivuja manipuloimasta hakutuloksissa sijoittumista, Google on julkaissut muutamia algoritmejä (mm. Penguin, Panda), jotka tunnistavat ja pudottavat hakutuloksista sivuja, jotka eivät noudata Googlen ohjeita. Molemmat algoritmit pyrkivät arvioimaan sivuston sisällön laatua ja hyödyllisyyttä käyttäjälle. Penguin-algoritmi pyrkii erityisesti kiinnittämään huomiota muun muassa ulkopuolelta tulevien linkkien laatuun ja estämään linkkien vaihtamisen tai myymisen. Panda-algoritmi pyrkii selvittämään sivuston luotettavuutta ja sisällön laatua.
Mikäli sijoituksesi hakukonetuloksissa ovat tippuneet viime aikoina, on paikallaan käydä läpi sivusi sisältöä Googlen ohjeiden pohjalta ja tehdä vaadittavia parannuksia. Arvioidessasi sivustoasi ja sen sisältöä pidä mielessä Googlen filosofia “ajattele kuin ihminen: optimoi sisältösi kävijöille”. Uudistusten myötä hakukoneoptimointi on tehty piirun verran helpommaksi: luo laadukasta sisältöä oikeasta aiheesta.
Viilaatko verkkosivujasi ja haluaisit parantaa näkyvyyttäsi hakutuloksissa? Keräsimme oppaaseen 10 yleisintä mokaa, joita hakukoneoptimoinnissa tehdään sekä tietenkin vinkit miten ne vältät.