Blogi | Sales Communications

Google Analytics ja inbound markkinointi. Tehoton yhdistelmä

Kirjoittanut Joni Laukkonen | 11.5.2015 12:07

Noniin sitten kypärää päähän kun suurimmat Google Analytics -fanit hyökkäävät päälle. Koitetaanpa päästä kuitenkin kirjoituksen loppuun asti koska tottahan tämä vain on, vaikka ei varmasti montaa miellytä.

Google Analytics ei ole hyvä Inbound markkinoinnin työkalu. Jos tämä nyt kuulostaa aivan pöyristyttävältä niin et ole varmastikkaan kokeillutkaan toista analytiikka työkalua? Ja jos tosissaan meinaat, että Google Analytics on "se" juttu tähän hommaan, niin et taida inbound-markkinointia edes tehdä, vaan lähinnä "internet-markkinointia".

 

Google Analytics

 

Asioista on hyvä puhua ja tämä kissa nostetaan pöydälle nyt, kyllähän Google Analyticsiä tulee käytettyä. Kerran pari viikossa.

Mutta lähinnä vain "toisena mielipiteenä" datalle. HubSpotin analytiikan ja Google Analyticsin suurin ero on siinä, miten ne laskevat kävijän sivuillasi. HubSpotilla yksi kävijä on yksi kävijä. Google Analyticsin kävijä on taas aikaan sidottu, joten luonnollisesti Google Analytics näyttää korkeampia tuloksia.

HubSpotin analytiikkatyökalu on meidän valinta. Jos pelkkää Google Analyticsiä käytettäisiin, niin olisi pakko hallinnoida useita myyntisuppiloita (i.e sähköposti, SoMe kanavat, ländäri alustat, verkkosivut). HubSpotin työkalulla kaikki data nivoituu nätisti yhteen, on tunnistettavaa, merkattavissa ja tahtoessasi seurattu CRM järjestelmän läpi. Sitä paitsi voihan sitä päivät pitkät elvistellä montako kävijää on sivuilla käynyt, mutta kulmahuonetta varmasti kiinnostaisi enemmän tietää moniko niistä kävijöistä konvertoitui liideiksi, ovatko nämä liidit "lämpimiä" ja kuinka moni liidi on tätä nykyä asiakkaanne? Sitä.. Google Analytics ei sinulle kerro..

 

Listataanpa asiaa hieman, miksi me emme käytä Google Analyticsiä Inbound markkinointiin:

  1. Et voi seurata IP osoitteita helposti (Ilman valtavaa koodausrallia, muutenkin kalpenee Hubspotin työkalun rinnalla).
  2. Et voi yhdistää kontakteihisi ip osoitetta. Pekka on Pekka ja tämä on ip-osoite.
  3. Et voi yhdistää yrityksiin ip osoitetta.
  4. Et voi seurata liidejäsi helposti.
  5. Et voi seurata prospekteja helposti.
  6. Ei mitään dataa kilpailijoistasi.
  7. Raportoi vain backlinkeistä, mitä on klikattu.
  8. Liidien "huolenpito" kampanjan seuraaminen, lähes mahdotonta.
  9. Ei integroitua avainsana työkalua.
  10. Ei mitään linkkien arvo / pisteytys metodia.
  11. Ei voi integroida CRM järjestelmän kanssa.
  12. Kävijä trafiikin lähteet ovat rajatut.
  13. Ei raportoi linkeistä mitä ovat blogeissa.
  14. Ei mitään SoMe kanavien hyödyntämis mahdollisuuksia, ainakaan vielä.
  15. Ei mitään graafista myyntisuppiloa.
  16. Ei mitään vinkkejä / neuvoa kerätyn datan perusteella, mitä olisi jäänyt huomaamatta.