Inbound 2016 eli yhden suurimman markkinointi- ja myyntitapahtuman ensimmäisen päivän avasi keynotellaan yrittäjä ja some-markkinoijien idoli Gary Vaynerchuk. Vaynerchukin puheenvuoron pääteema oli muutoksen pelko. Yritykset ja ihmiset pelkäävät muuttaa vanhoja toimintatapoja. Yritykset ja ihmiset pelkäävät riskejä. Todellisuudessa se, että jää kiinni vanhaan maailmaan, eikä kehity, on itsessään suurin riski.
Gary Vaynerchuk, tuttavallisemmin GaryVee, asteli lavalle ja päätti kommentoida heti alkuun koko maailmaa kuohuttavaa ajankohtaista asiaa: meneillään olevia Yhdysvaltojen vaaleja. Hän totesi, että sillä ei ole väliä kumpi valitaan presidentiksi – ja "olet väärässä, jos kuvittelet muuta".
Vaynerchuk puhui myös maahanmuuttajan asenteesta (immigrant attitude). Itse pienenä poikana Neuvostoliiton aikaiselta Venäjältä muualle muuttanut Gary kertoi hänen olevan iloinen siitä, että on maahanmuuttajan poika. Tämä siksi, että maahanmuuttajat tekevät kovasti töitä onnensa eteen. Tämän vuoksi laiska kantaväestö jääkin äkkiä kakkoseksi. Perimmäinen sanoma oli: “Älä ole laiska. Muutu!”
Yhtenä suurena teemana oli myös (yllätys, yllätys) sosiaalinen media ja mobiili. Vaynerchuk otti puhelimen taskustaan ja totesi, että tämä tässä on tv: “Tästä löytyy niin ABC, NBC kuin MTV”. Suomen tapauksessa tämä tarkoittaisi, että taskustasi löytyy nykyään tv-kanavat Ylen ykkösestä Neloseen asti – tosin niiden nimet ovat nykyään Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter ja YouTube.
Miksi yritykset eivät sitten siirrä viestintäänsä rohkeammin näihin kanaviin, joissa lähes jokainen nettiin pääsyn omaava ihminen tällä planeetalla viettää aikaansa? Vaynerchukin mukaan markkinat pelkäävät uusia asioita aivan tajuttomasti. Yritykset naureskelevat Snapchatille ja Instagramille hämillään, kun eivät oikein tiedä mitä niiden kanssa pitäisi tehdä. GaryVee vertasi tilannetta siihen, kun internetin alkuaikoina sille naurettiin ja sen ajateltiin olevan vain ohimenevä juttu – sanomattakin selvää, että asian laita ei todellisuudessa ollutkaan näin.
Miten GaryVee rohkaisee niin yrityksiä kuin ihmisiäkin muuttumaan? Hän on sanonut tämän useasti aiemmin ja hän sanoi sen taas: “You're no willing to give up dumb shit for a better life”. Hän peräänkuulutti siis rohkeutta. Rohkeutta muuttua ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla, vaikka se tuntuisi pelottavalta.
Sinun pitää ryhtyä toimeen nyt. Sisältöä ja mainontaa pitäisi tuottaa sinne, missä sillä on merkitystä. Vaikka sinä et tuota markkinoijana ja mainostajana sisältöä uusiin kanaviin, muut kyllä tuottavat. Kilpailijasi mukaan lukien. Tarkoittaen sitä, että sinä jäät jalkoihin.
Vaynerchuk puhui eri kanavia verratessaan ylihintaisesta ja alihintaisesta huomiosta. Hän nosti erityisesti esiin Facebook-mainonnan: “Se on tällä hetkellä halpaa – hyvin halpaa”. Facebookin PPC-hinnoittelu on todella huokeaa verrattuna saatuun huomioarvoon – Facebookissa huomiota saa siis halvalla. Twitterissä samainen huomio taas maksaa huomattavasti enemmän. Perinteisistä kanavista GaryVee mainitsi erityisesti televisiomainonnan ja radiomainonnan olevan erittäin kalliita.
Facebook ei kuitenkaan ole halpa kanava enää kauan: "Nyt se on halpaa, nyt sinne kannattaa mennä." Gary kertoi esimerkkinä, että Google-mainonnan alkuaikoina hän osti mainontaa isänsä viinikaupan nimissä sanoille "red wine" ja "wine". Hinta oli noin 5 senttiä per klikki. Tänä päivänä hinnat ovat jotain ihan muuta. Markkinoijan pitäisikin aina pystyä löytämään ne kanavat, jotka ovat juuri nousemassa yleisön suosioon ja olla aktiivisesti siellä läsnä, sillä kanavassa tehtävän mainonnan hinta nousee varmasti ajan myötä.
Sosiaalisen median mainonta kannattaa kohdentaa tarkasti oikeille ihmisille. Esimerkiksi niin, että kohdennus tehdään kullekin organisaatiolle erikseeen. Eli tiettyä mainosta näytetään vain ihmisille, jotka työskentelvät x-organisaatiossa. Heille mainoksen sanoma voi olla esimerkiksi tällainen: “Tietääkö talousjohtajasi / markkinointijohtajasi teillä x-yrityksessä - - ”. Näin saat huomiota.
Gary käytti yhtä lempilauseistaan: “Marketers ruin everything”. Tällä hän tarkoittaa sitä, että jos johonkin kanavaan keskittyy erityisen paljon huomiota (attention), markkinoijat tulevat pian perässä ja keksivät kyllä tavan täyttää kanavan mainoksilla. Silloin kanava menee Garyn mukaan pilalle, sillä mainonta alkaa maksamaan ja samanaikaisesti ihmiset alkavat skippaamaan sinne luotuja mainoksia.
.@GaryVee scolding the room because "marketers ruin everything," during #Inbound16. We're pledging to take a stand against it. pic.twitter.com/zSF9P7PCvh
— Outbrain (@Outbrain) 8. marraskuuta 2016
Gary muisteli, että silloin kun email-markkinointi oli uutta, hän lähetti 230 000 sähköpostia massalähetyksenä – ja avausprosentti oli reilusti yli 90 %. Tänä päivänä kukaan ei katso tv-mainoksia, eikä varsinkaan avaa kohdentamattomia markkinointisähköposteja. Gary pyysikin kaikkia niitä yleisön jäseniä nostamaan kätensä ylös, jotka tekevät vielä sähköpostimarkkinointia. Sitten hän nauroi kaikille, jotka kätensä nostivat: "Lopettakaa toi pelleily, kukaan ei lue sähköposteja".
Mutta niin me markkinoijat vain jatkamme massasähköpostien lähettämistä. Haluamme pitää kiinni vanhasta maailmasta, koska tunnemme olomme siellä turvalliseksi. Salescommin toimitusjohtaja Jani Aaltonen yhtyy Garyn mielipiteisiin siitä, kuinka turvallisuuden tunteen hakuisuus estää markkinoijia kehittymästä ja tekemästä parempaa ja tehokkaampaa markkinointia.
Garyn mukaan kannattaa itse luoda omat markkinat sen sijaan, että lähtisi haastamaan kilpailijoita. Itsensä kanssa kilpaileminen on kannattavampaa – ja hauskempaa. Vaynerchuk nosti esimerkiksi Uberin. Uberia ei keksinyt taksiliitto tai jenkkiläinen bussifirma Greyhound. Bussifirmat haluavat säilyttää nykyisen liiketoimintansa. Myöskään Airbnb:tä ei luonut Hilton tai muu hotelliketju. Nämä menestyneet palvelut loi yrittäjät, jotka halusivat murtaa jämähtäneen liiketoiminnan ja luoda jotain parempaa.