Blogi | Sales Communications

Chat-palvelu nettisivuille - kasvata luottamusta, lisää myyntiä

Kirjoittanut Taru Tammikallio | 6.6.2018 4:43

Zendeskin uuden infografiikan mukaan, 77% verkkoshoppailijoista haluaa puhua asiakaspalvelijan tai muun asiantuntijan kanssa ennen ostopäätöksen tekemistä. Samaan aikaan, jopa 50% ihmisistä jättää ostoksensa tekemättä vuorovaikutuksen puutteen vuoksi. Mitä tämä tarkoittaa myynnin ja asiakaspalvelun kannalta?

Jos asiakas joutuu odottamaan palvelua puhelimen päässä tai täyttämään lomakkeita, hän todennäköisesti siirtyy kilpailijan sivustolle, eikä tule takaisin. Sen vuoksi, viimeistään nyt, on aika herätä asiakaskokemuksen tärkeyteen ja siihen, että asiakkaan on saatava asiantuntevaa palvelua myös verkossa. Reaaliaikainen asiakaspalvelu kasvattaa luottamusta ja lisää myyntiä.


Miksi hankkia chat-palvelu nettisivuille?

Chat-palvelun hankkiminen omille nettisivuille kannattaa, sillä data osoittaa vuorovaikutuksen voiman olevan suuri. Chat-palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden kysyä kysymyksiä tuotteista, palveluista tai ostoprosessista. Chat-palvelun avulla asiakas saa myös apua mahdollisiin teknisiin ongelmiin ja muihin haasteisiin nopeasti.

Chat-palvelun hyötyjä ovat myös nopeus ja helppous. Asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaa tai rahaa saadakseen asiakaspalvelijan puhelimen päähän, vaan keskustelu hoituu kätevästi chat-palvelun avulla. Koska asiakas saa haluamaansa palvelua juuri tässä hetkessä, hän on tyytyväinen ja todennäköisesti suosittelee palvelua myös muille.

Verkkosivuilla vierailevat henkilöt ovat myös oivia liidejä, joihin yrityksen kannattaa tarttua. He ovat hakeutuneet sivustolle ja etsivät tietoa palveluistasi — paras keino tehdä heistä tyytyväisiä asiakkaita, on palvella heitä silloin, kun he apua tarvitsevat. Chat-palvelu on tähän mitä loistavin, kustannustehokkain ja helpoin keino.


Chat-palvelu myynnin ja asiakaspalvelun näkökulmasta

Chat-palvelua voi hyödyntää loistavasti myynnin ja asiakaspalvelun tukena. Kun integroit chat-palvelusi HubSpotiin, keräät samalla dataa sivustolle tulevista henkilöistä — ovatko he tulleet Googlesta vai kenties mainoksen kautta? Edustaako kyseinen henkilö ostajapersoonaasi?

Voit siis liikenteen lähteestä riippuen asettaa chattiin erilaisia lauseita, jotka puhuttelevat juuri kyseistä henkilöä. Kun puhut asiakkaan kieltä, luottamus vahvistuu.

Suurin osa chat-palvelualustoista mahdollistaa ensimmäisen viestin automaattisen lähettämisen. HubSpotin avulla erilaisten aloitusviestien luominen onnistuu yhteystietoluettelojen perusteella.

Kun kyseessä on laadukas liidi, pystyt lähettämään keskustelut suoraan HubSpotin CRM-palveluun. Tällöin liitä myös chat-transkriptit HubSpotin yhteystietorekisteriin ja osoita liidit eteenpäin myyntihenkilöstölle.


HubSpotin Conversations-työkalu

HubSpot on ottanut käyttöönsä Conversations-työkalun, joka helpottaa viestintää potentiaalisten- ja nykyisten asiakkaiden kanssa. Sen avulla hallinnointi, tarkastelu, keskusteluun osallistuminen ja viesteihin vastaaminen onnistuvat kätevästi yhdestä paikasta.

Conversations-työkalun avulla voit liittää henkilöitä mukaan keskusteluun.Työkalu on myös kytketty HubSpotin ilmaiseen CRM:ään, jonka avulla saat hyvän kokonaiskuvan kontakteistasi. Voit hallinnoida myös keskusteluja hyödyntämällä automaatiota ja botteja. Lisää tietoa HubSpotin uusista ominaisuuksista löydät täältä: HubSpotin uudet ominaisuudet