Blogi | Sales Communications

Brian Halliganin ja Dharmesh Shah'n keynote Inbound 2016 -tapahtumassa

Kirjoittanut Noora Salminen | 10.11.2016 14:56

Salescommin toimitusjohtajan, Jani Aaltosen mukaan Inbound 2016 -tapahtuman toinen päivä oli merkittävä. Monellakin eri tasolla. Omalta osaltamme olemme haljeta ylpeydestä, sillä inbound-toimistomme Sales Communications voitti vuoden 2016 parhaan HubSpot partner -palkinnon. Lisäksi HubSpotin perustajat, Dharmesh Shah ja Brian Halligan pitivät paljon odotetun keynotensa. Tässä parivaljakon puheenvuoron pääkohdat ja muut Janin poimimat kohokohdat.

 


Brian Halliganin neljä vinkkiä modernille markkinoijalle:

Text to video

Ennen herkullisin yhdistelmä ihmisten tavoittamiseksi oli Google + teksti, kuten avainsanaoptimoidut blogiartikkelit. Ne toimivat hienosti edelleen, eikä niistä pidä luopua. Mutta nyt kaikista herkullisin yhdistelmä markkinoijille yleisön tavoittamiseen on video + sosiaalinen media. "50 % tekemistäsi sisällöistä ensi vuonna pitäisi tekstin sijaan olla videota." Lisäksi, ennen pidettiin tuotetuista videoista, joiden hiomiseen on käytetty useita tunteja. Nyt ihmiset pitävät enemmän ja enemmän aidoista tilanteista eli live-videoista.

Live in social

Ihmiset eivät enää vain piipahda sosiaalisessa mediassa. He elävät siellä. Jos et markkinoi Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa, on se melkeinpä sama kuin et markkinoisi yhtään missään.

Accelerate content

Yhdistä maksettu mainonta ja sisältömarkkinointi. Tee hyvä blogi- tai Medium-postaus. Levitä sitä Twitterissä. Tee sitä upea kuva Instagramiin. Vie sisältö äänimuotoon ja julkaise se podcastina. Tässä piilee sisältömarkkinoinnin voima: se skaalautuu läpi eri kanavien. Muista siis viedä tekemäsi sisältö kaikkiin relevantteihin kanaviin sinne sopivalla tavalla. Halligan myös vahvisti sen, mihin useat sisältömarkkinoijat ovat varmasti kiinnittäneet huomiota viime vuosina: "There's a marriage between content marketing and paid marketing". Mainonta on siis mitä loistavin tapa levittää sisältöjä yleisön ulottuville.

Automate buying

Halliganin mukaan nämä neljä avainsanaa kuvaavat minkälaisen ostokokemuksen asiakas tänä päivänä haluaa yritykseltä: personoitu, automatisoitu, itsepalvelu, yhtenäinen alusta loppuun. Halligan kertoo kuinka Uber ja Airbnb ovat hemmotelleet ihmisiä automatisoimalla ostokokemuksen. Ostajat on hemmoteltu kokemaan yhteinäinen ostokokemus, joka etenee juuri niin nopeasti kuin ihminen haluaa itsepalvelun avulla. Brian rohkaiseekin kaikkia yrityksiä automatisoimaan ostoprosessin: "Se on parempi asiakkaalle ja se on parempi sinulle".

 


Vinkit myyjille

Cold calling eli kylmäsoittaminen sai kyytiä HubSpotin toimitusjohtajalta, Brian Halliganilta. Ihmiset eivät enää käytä puhelinta puhumiseen, saati sitten vastaa tuntemattomien puheluihin. Salescommin CEO Jani Aaltonen lisää tähän vielä: "Vaikka kylmäpuheluista tulisi sinulle tällä hetkellä tuloksia, et voi laskea luotettavasti auki sen kannattavuutta. Siksi toimintamalli ei ole enää kannattava."

Halliganin omien tutkimusten mukaan sähköposti puolestaan ei ole kuollut. Mutta Brian ei tarkoitakaan tässä massapostitusta. Vaan yksittäisiä myyjän itse kirjoittamia ja lähettämiä sähköposteja, joihin on käytetty aikaa ja vaivaa, ja jotka puhuttelevat vain ja ainoastaan kyseisen viestin vastaanottajaa. Ne toimivat erinomaisesti.

Halligan kiteyttää vinkkinsä myyjille seuraavasti (Pieni vinkki: tämä on loistavaa Twiittaus-kamaa!):

"Email: less is more.
Cold calls: none is more.
Trials: a taste is more."

- Brian Halligan  

 

Hakeminen on muuttunut

HubSpot on ollut toiminnassa kymmenen vuotta. Niin Halligan kuin Dharmesh Shah pohtivat kuinka paljon asiat ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Ensinnäkin hakukoneet itsessään ovat muuttuneet todella paljon. Toiseksi, sosiaalisesta mediasta on tullut hakukone. Ja tämä asia markkinoijien tulee ottaa huomioon. Lisäksi, jo nyt 20 % hauista tehdään puhumalla ja määrä kasvaa jatkuvasti. Tämä yritysten ja markkinoijien kaikkialla maailmassa pitää ottaa huomioon.

 

Tekstistä ääneksi

Shah nosti esiin, että eivät kaikki halua lukea. Siksi videot ja podcastit ovat kasvussa. Siksi edellä mainittu Halliganin vinkki sisältöjen muovaamisesta erilaisiin muotoihin, on todella arvokas. Dharmesh kertoo, että ei itse ainakaan pidä lukemisesta – hän haluaa kuunnella. Siksi tulevaisuudessa blogitekstejä aletaankin hänen ennustuksensa mukaan konvertoimaan automaattisesti äänimuotoon.

 

Chat-botit

Ihmiset esittävät kysymyksiä niin verkossa, somessa kuin applikaatioissa ja kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan nopeasti. Dharmesh Shah nostikin esille AI-työkalut ja erityisesti chat-botit, jotka mahdollistavat esimerkiksi kanssakäymisen asiakkaan kanssa automaattisesti ja nopeasti, niin että hän voi saada vastauksen juuri sillä sekunnilla kun hän sen tarvitsee.

Sama pätee meihin, markkinoinnin ja myynnin ammattilaisiin. Mekin tarvitsemme tietoa ja mekin haluamme päästä siihen käsiksi helposti. Shah esittelikin Inboundin lavalla omin käsin rakentamansa botin. Growth bot on tekoälyllä pyörivä chat-botti, joka yhdistyy eri markkinoinnin järjestelmiin, kuten HubSpotiin ja Google Analyticsiin. Ideana on, että se antaa sinulle nopeasti tarkan ja kattavan vastauksen esittämääsi kysymykseen. Esimerkiksi "Oliko sivustollamme enemmän liikennettä vuosi sitten tähän aikaan?" Tai kun mieleesi tulee idea blogitekstistä, voit kirjata sen ylös chat-boksiin, jolloin Growth bot tekee puolestasi HubSpotin blogityökaluun draftin kyseisellä otsikolla. Lisäksi sitä voi käyttää mm. Slackissa (JES!), Messengerissä ja muissa viestintä-appeissa.

 

HubSpotin uutuudet

Inbound 2016 -tapahtumassa julkaistiin myös iso kasa uusia työkaluja ja ominaisuuksia HubSpot-järjestelmän käyttäjille. Me Salescommilla olemme erityisen iloisia näistä seuraavista:

HubSpot Marketing Free

Ensin HubSpotilta tuli ilmainen CRM. Nyt julkistettiin HubSpot Marketing Free, joka on nimensä mukaisesti ilmainen markkinointityökalujen kokoelma. Se sisältää kaiken, mitä tarvitset liidien tuottamiseen verkkosivuillasi, eli lomakkeet ja kontaktitietokannan.

LinkedIn Sales Navigator -integraatio

Ensi vuoden puolella tulevan integraation myötä HubSpotin käyttäjät pääsevät käsiksi LinkedInin Sales Navigatoriin suoraan HubSpotin CRM:stä.

Ads-lisäosaan mukaan Facebook

HubSpot Adsiin on tulossa pian mukaan Facebook – tähän mennessä sen kautta on voinut hallinnoida AdWords- ja LinkedIn-mainoksia.

Näet kaikki tuotejulkistukset täältä: hubspot.com/new