Blogi | Sales Communications

B2B-markkinointi sosiaalisessa mediassa

Kirjoittanut Noora Salminen | 21.11.2014 12:24

Jotkut B2B-markkinoijat epäröivät edelleen sosiaaliseen mediaan investoimista. He saattavat ajatella, että sosiaalinen media on vain niitä yrityksiä varten, jotka toimivat kuluttajamarkkinoilla, tai että yrityksen kohderyhmä ei kuitenkaan ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. He ovat mitä todennäköisimmin väärässä. Sosiaalisen median kanavissa on miljardeja ihmisiä ja useat B2B-yritykset ovat jo paikalla tavoittamassa kohderyhmäänsä.

SoMessa markkinoijat voivat jakaa sisältöä ja sisältö on se, joka ohjaa ostajat löytämään sinut verkossa. Sisältömarkkinointi tarkoittaa laadukkaiden sisältöjen kuten artikkelien ja hyödyllisten linkkien luomista ja jakamista kohderyhmille eri kanavissa. Se, missä kanavissa sinun kannattaa olla, riippuu siitä, missä kohderyhmäsi ovat, ja mihin alustoihin liiketoimintasi taipuu. B2B-markkinointiin voi kuitenkin suositella LinkedIniä, Twitteriä ja Facebookia.

LinkedIn

LinkedIniin kannattaa perustaa henkilökohtainen profiili, sekä erikseen yritykselle oma sivu. Käytä molempia profiileja mielenkiintoisten sisältöjen jakamiseen. Yrityssivulla kannattaa jakaa myös lehdistötiedotteet, tietoa tuotelanseerauksista, tapahtumista ja muita uutisia. LinkedIn on ammattilaisten tapaamispaikka, joten vaikka oma persoona kannattaa aina tuoda esille, pidä julkaisusi asiallisina - tässä kanavassa ei kannata heittäytyä ihan hullunkuriseksi. LinkedInissä on mahdollista tehdä myös maksullisia “Sponsored Updates” -kampanjoita, joissa viestisi näkyy tarkasti kohdennetun joukon uutisfeedissä.

Twitter

Twitterissä kuka tahansa voi seurata sinua. Kun onnistut twiittaamaan päivittäin kohderyhmällesi arvokasta sisältöä, kuten uutisia, linkkejä blogiteksteihin ja artikkeleihin sekä viihdyttäviä viestejä, innostuu kohderyhmäsi seuraamaan sinua. Twitter-feediin saattaa hukkua helposti, sillä kanavassa on 284 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää, jotka twiittaavat 500 miljoonaa viestiä päivässä. Ole siis aktiivinen ja aloita rohkeasti keskusteluja samanhenkisten käyttäjien kanssa. Omiin viesteihin kannattaa ehdottomasti myös sisällyttää hashtageja, jotta olet löydettävissä näihin avainsanoihin liittyvistä keskusteluista. Twitterissä tärkeää on tarttua ajankohtaisiin aiheisiin ja antaa oman persoonan näkyä!

Facebook

Voiko Facebook toimia B2B-markkinoinnissa? Kyllä vain! Facebookiin kannattaa luoda yritykselle oman brändin mukainen sivu, sillä moni haluaa tutustua yritykseen myös tätä kautta. Facebookissa yrityssivun avulla voidaan inhimillistää yritystä ja tuoda esiin yrityksen brändiääni sekä tiimi liiketoiminnan takana. Postaa Facebookissa aitoja valokuvia kulissien takaa, tietoa tapahtumista, linkkejä mielenkiintoisiin sisältöihin ja järjestä aiheeltaan kiinnostavia, mutta sinulle relevanttiin aiheeseen liittyviä kilpailuja. Pidä tylsät tuote-esittelyt kaukana Facebook-seinältäsi ja pysy iloisena ja avoimena.

Ei ole organisaatiota, joka ei sopisi sosiaaliseen mediaan. Jos Rakennusvirasto, OP Pohjola ja Ulkoministeriö keräävät suosiota Twitterissä, niin voit kerätä sinäkin. Pidä mielessäsi kuitenkin seuraavat säännöt: Ole läsnä niissä kanavissa, joissa kohderyhmäsikin ovat (tämä saattaa vaatia vähän tutkimista). Toisin sanoen, älä mene tiettyyn kanavaan vain siksi, että “kaikki muutkin ovat siellä”. Ja kun menet johonkin kanavaan, tee se kunnolla. Resursoi selkeästi: kuka hoitaa toimintaa. Varmista, että pystyt julkaisemaan laadukasta sisältöä tarpeeksi usein. Älä ikinä vedä vain yhtä nopeaa kampanjaa ja anna sitten toiminnan laantua täysin - avain onnistuneeseen sisältömarkkinointiin on pitkäjänteisyydessä. Kunhan pääset vauhtiin, niin voit viedä SoMe-toimintasi vielä pidemmälle ja löytää liidejä sosiaalisen median prospektoinnilla.