Oheisessa määritelmässä tärkeää on huomata kaksi asiaa: usein päivittäminen ja tiettyihin aiheisiin keskittyvä sisältö. Se ei siis ole samanlainen staattinen verkkosivujen osa, kuten usein esimerkiksi yrityksestä kertova sivu on, vaan tasaisesti päivittyvä artikkelikokoelma. Yritysblogia myös päivitetään yritykseen liiketoimintaan liittyvillä aiheilla. Esimerkiksi Sales Communicationsin blogi kertoo InBound-markkinoinnista, sillä sitä me teemme. Sen sijaan emme kirjoita esimerkiksi ruoka- tai treeniohjeita, sillä ne eivät liity liiketoimintamme aiheisiin.
Perinteisesti verkkosivumarkkinoinnissa ihmiset löytävät sivusi jos he tietävät osoitteen, mutta tällöin kävijöillä on oltava muuta kautta saatu tieto yrityksesi olemassaolosta. Lisäliikennettä haetaan myös sähköpostilistojen kautta, sekä maksetulla mainonnalla, mutta nämä eivät ole kovin tehokkaita keinoja. Emaileja ei välttämättä avata, mikäli vastaanottajat eivät edes tiedä yrityksestäsi. Maksettu mainonta käy kalliiksi, eikä useinkaan ole kovin tehokasta klikkausprosentin ollessa usein noin 1 % luokkaa. Sivujesi liikennettä pystytään buustaamaan pääsääntöisesti kolmella eri keinolla: bloggaamisella, sosiaalisella medialla ja hakukonelöydettävyyden parantamisella, joista bloggaaminen ja SEO eli hakukoneoptimointi kulkevat pitkälti käsi kädessä.
Jokainen luomasi uusi artikkeli ja verkkosivu on uusi mahdollisuus tuoda lisää liikennettä sivuillesi ja esitellä yritystäsi ja aihettasi kävijöille. Bloggaamisen kautta saat myös tuotettua jatkuvasti uutta sisältöä ja osoitat hakukoneille sivusi olevan aktiivinen. LIsäksi voit verkon kautta vastata asiakkaita kiinnostaviin kysymyksiin.
Uuden kirjoituksen luodessasi luot myös uuden URL-osoitteen, joka näkyy hakukoneille uutena sivuna ja parantaa sijoitustasi hakutuloksissa. Ilman blogia URL-osoitteiden määrä on yleensä sivuilla melko vakio.
Blogi tekee töitä puolestasi myös silloin kuin nukut tai istut kesämökilläsi hörppimässä kahvia. Uuden postauksen julkaistessasi saat kävijöitä ja mahdollisesti myös liidejä, jonka jälkeen liikenne yleensä hieman hiljenee. Homma ei kuitenkaan ole ohi vaan päinvastoin. Vielä viikkojen, kuukausien ja vuosienkin jälkeen joku hakee vastausta ongelmaansa, löytää postauksesi aiheesta ja päätyy ehkä jopa lopulta ostamaan tuotteesi. (Katso vinkit liidien generoimiseen)
Kiinnostavia ja laadukkaita artikkeleita kirjoittamalla saat siis kävijöitä ja liidejä myös tulevaisuudessa. Kolmen tunnin kirjoittamiseen laitettu aika tänään tarkoittaa mahdollisesti tuhansia kävijöitä ja satoja liidejä vuosien saatossa. Melko tehokasta B2B-markkinointia siis.
Blogin kautta voit luoda itsellesi ajatusjohtajan asemaa, sekä sitouttaa nykyisiä asiakkaitasi, josta tuloksena on yleensä kasvanut myynti. InBound-markkinointi on pitkälle sitä, että pystyt auttamaan asiakkaitasi ja potentiaalisia asiakkaitasi heidän ongelmiensa ja haasteidensa kanssa. Asiakkaat näkevät sinut luotettavana asiantuntijana alallasi ja kääntyvät puoleesi mielellään myös ostotilanteessa.
Jatkamalla hyödyllisen sisällön tuottamista blogissa nykyisille asiakkaille saat pidettyä myös heidät tyytyväisinä. Tyytyväiset asiakkaat saattavat jakaa sisältöäsi omille tutuilleen tai vinkata yrityksestäsi lounaspöydässä. Blogi on siis yksi kanava, jolla muuttaa tyytyväiset asiakkaat faneiksi ja evankelistoiksi.