Kun puhutaan AdWords-mainonnasta, useimmin tarkoitetaan Google-hakujen yhteydessä näkyviä tekstimainoksia. Tekstimainos koostuu kahdesta lyhykäisestä otsikosta, muotoiltavissa olevasta display-linkistä sekä kuvausrivistä. Mainoksen tekstin rajoitukset ovat seuraavat:
Tekstimainoksen tila on siis sangen rajoitettu, ja suotavaa olisi, että mainoksissa käytettäisiin kohdennettuja avainsanoja sekä sanoja, joita löytyy mainoksen laskeutumissivun sisällöstä. Nämä parantavat mainoksen laatupisteitä, mikä vaikuttaa edelleen siihen, näkyvätkö mainokset lainkaan, kuinka usein ja minkä hakujen yhteydessä. Kätevää sanankääntäjää tarvitaan – tekstimainosten sisällön tuottaminen muistuttaa iskevien myyntilauseiden keksimisen sijaan ristisanatehtävää.
Ennen kuin ryhtyy mainosten laadintaan, kannattaa tutustua Googlen tekstimainosten ohjeisiin. Esimerkiksi erilaisia erikoismerkkejä tai erikoisia kirjoitusasuja harvemmin pystyy mainoksissa käyttämään. Tuotemerkkien kohdalla Google taas vaati yhteistyökumppaneilta, jälleenmyyjiltä ja maahantuojilta kirjallisen näytön siitä, että mainostajalla on lupa käyttää tuotenimeä mainoksissaan.
Yhteen tekstimainokseen mahtuu kovin vähän viestejä tai myyntiargumentteja ja sellaisenaan se on suhteellisen irrallinen, vaikka toki kohdennettu haku määrittää kontekstin relevanttiuden. Google toi viime vuoden puolella AdWords-mainontaan laajemmin mukaan laajennetut mainokset, joka tarkoittaa käytännössä myös pinta-alaltaan isompaa mainosta.
Mainoksia laajennetaan tekstimainosten laajennusosilla. AdWordsin tarjoamat tekstimainosten laajennukset antavat mahdollisuuden kertoa siis enemmän kuin mitä pariin tekstimainosriviin mahtuu. Myös laajennuksiin liittyy merkkirajoituksia.
Mainoslaajennukset voivat olla esimerkiksi linkkejä muualle verkkosivustolla mainoksen varsinaisen laskeutumissivun lisäksi, tai esimerkiksi lokaatiolaajennuksia, joista käyttäjä voi klikkaamalla nähdä yrityksen toimipaikan Google mapsissa. Soittolaajennus taas mahdollistaa yhteydenoton vaivattomasti mobiilissa klikkaamalla linkkiä ja sovellus-laajennuksella käyttäjä on mahdollista ohjata suoraan applikaatioon.
Googlen mukaan mainoslaajennusten käyttö lisää mainosten click-through-ratea eli klikkausprosenttia jonkin verran. Näin mainoslaajennukset tarjoavat mahdollisuuksia parantaa yksittäisestä mainoksesta saatavaa arvoa. Se on myös palvelua; mainoslaajennuksilla mahdollistetaan käyttäjän nopea navigointi juuri oikean tiedon äärelle.
Vaikka olisit lisännyt tekstimainoksiisi mainoslaajennukset, ne eivät kuitenkaan aina välttämättä näy. Google lupaa näyttää laajennukset vain silloin, kun niiden näyttäminen tarjoaa mahdollisuuden tulosten parantamiseen, ja kun mainoksesi ovat riittävän laadukkaita niiden näyttämiseen.
Googlen Display-verkosto kattaa yli kaksi miljoonaa verkkosivua, ja Googlen mukaan sillä tavoittaa 90 prosenttia verkon liikenteestä. Display-mainonta onkin luonteeltaan aavistuksen erilaista kuin hakumainonta; kohdennuksia voi tehdä avainsanojen mukaan, mutta mielenkiintoisempaa on koettaa targetoida mainonta kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteiden tai esimerkiksi heitä kiinnostavien verkkosivujen mukaan.
Displayssa voidaan tehdä hakumainonnasta tuttua tekstimainontaa, ja myös teknisesti voidaan nämä kaksi kärpästä lyödä yhdellä iskulla valitsemalla Display-vaihtoehto mukaan hakumainoksia tehtäessä. Mutta koska Display on luonteeltaan erilaista, suositeltavaa on tehdä sille kokonaan oma kampanjansa, sillä tavoitteet saattavat poiketa huomattavastikin hakukonemainonnasta.
Displayssä tehdään käytännössä banneri- tai videomainontaa. Mainoksiksi kelpaavat myös gif.- ja FLASH-toteutukset. Lopputulos näkyy kohdennusten ja hintatarjousten perusteella tehdyssä sijoittelussa – Display-mainonnassa tehdään tarjouksia samaan tapaan sivun ykköspaikoista kuten hakumainonnassakin. Mitä ylempänä sivussa mainospaikka on, sen kalliimpi se on.
Eri kokoisia bannereita kannattaa tehdä yhteen kampanjaan useampia – parhaimman mainospaikan tietyllä verkkosivulla voi voittaa ainoastaan tarjoamalla paikkaan sopivan kokoisen bannerin. Voit tarkistaa Googlen display-bannereiden kaikki mahdolliset mainoskoot täältä.
AdWords tarjoaa mahdollisuuden myös videomainoksiin. Videomainokset voivat olla Displayn erilaisilla verkkosivuilla ja sivujen mainospaikoilla näkyviä stand-alone -videomainoksia, mutta AdWordsin kautta saat tehtyä myös esimerkiksi Youtuben instream-videomainokset.
Instream-mainokset ovat Youtuben seilaajalle tuttuja, ja ne näkyvät nimensä mukaan ja kohdennusten perusteella Youtube-videoiden in streamissa eli katsottavan videon virrassa.
Inapp-mainokset taas näkyvät applikaatioissa ihmisten käyttäessä niitä. Ne voivat olla pieniä bannereita tai tekstimainoksia. Mainosmuodon valinnassa kannattaa ottaa huomioon se, miten mainokset näkyvät mobiilissa, sillä sovelluksia käytetään useinmiten kännykällä.